Mayıs 2015 (2. baskı)
Co-opetition
Çeviri: Levent Cinemre
309 sayfa
Yeni bir iş stratejisi oluşturulduğunda, onun değerini ortaya koymak için yeni bir kavram ortaya atılmalıdır. Ortaklaşa Rekabet, rekabet ve işbirliğine ait eski kuralların arasında dolaşarak her iksinin de avantajlarını kullanan yeni bir yöntem ortaya koymuştur. Ortaklaşa Rekabet, iş ilişkilerini şekillendiren öncü ve kârlı bir enstrümandır.
İş dünyasına danışmanlık hizmeti veren iki akademsiyen, Harvard Business School’dan Adam Brandenburger ve Yale School of Management’dan Barry Nalebuff, iş oyununda oynamaktan çok daha fazla şey yapılabileceğini ortaya koyan beş kısımlık yeni iş stratejisi geliştirdiler. Bu strateji, maksimum kâr sağlamak için iş oyununun nasıl değiştirilebileceğini gösteriyor. Genellikle satranç ve poker gibi oyunlarla karşılaştırılmasına karşın iş oyunu çok farklıdır. Satranç ve pokerde birinin kazanması için diğerinin kaybetmesi gerekir. İş oyununda ise birinin uzun vadeli kârlılık sağlaması için diğerlerinin başarısız olması şart değildir. Üstelik iş oyununda insanlar kuralları, oyuncuları, sınırları ve oyunun kendisini istedikleri gibi değiştirebilirler. Intel, Nintendo, American Express, NutraSweet, American Airlines ve daha düzinelerce şirket, oyunu kendi yararlarına değiştirmek için ortaklaşa rekabet yaklaşımın stratejilerini kullanmaktadırlar. Brandenburger ve Nalebuff, bu şirketlerin öykülerini anlatarak ve oyun teorisi bilimi üzerine kurulmuş stratejiler formüle ederek, firmalarını bu yeni zihniyetle tanıştırmak isteyen işadamları için olayların iç yüzünü anlatan yol gösterici bir kitap yazdılar.
Ortaklaşa Rekabet, iş oyununu oynama biçiminizde devrimci bir dönüşüm gerçekleştirecektir.
……….
Ortaklaşa Rekabet, tüm iş ilişkilerinizde yeni kâr fırsatlarına gözlerinizi açmanızı sağlayacak. Sadece ortaklarınıza değil, rakiplerinize de verilebilecek büyük bir hediye olacak. – Lydia Marshall, Sallie Mae, Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı
İş stratejisi alanında okuduğum en iyi kitap. Ortaklaşa Rekabet”i okuyun. Bir kez daha okuyun. Kitapta anlatılan şekilde düşünen insanlarla iş yapmak isterim. – Warren Spector, Bear, Stearns Co. Başkan Yardımcısı
Ortaklaşa Rekabet, işinsanlarını gelecek bin yıla taşıyacak bir rehber niteliğinde. Kitapta, gerçek hayattan türetilmiş veciz stratejiler, görsel biçimde verilmiş. Klişelere dayanmayan, ciddi bir iş kitabı. Burada belirtilen düşünceler, rakiplerinize, tedarikçilerinize ve yurttaşlarınıza bakışınızı değiştirecek. İşinizi plânlama ve uygulama biçiminizi değiştirecek bir kitap. – Robert R. Taylor, işadamı, Softsoap sıvı sabunun, Check-Up diş macunu’nun ve Obsession ile Eternity parfümlerinin yaratıcısı
Benim gibi küçük şirket sahipleri, Ortaklaşa Rekabet’i çok faydalı ve günümüz iş ilişkileri açısından çok anlamlı bulacaklardır. Ortaklaşa Rekabet, yarattığınız değeri nasıl ele geçireceğinizi, yâni etkin bir strateji üretmenin temelini anlatıyor. Mantıklı bir kâr oranını korurken, müşterinizde sadakati nasıl sağlayacağınızı gösteriyor. Altını çizerek satış müdürüme ve satınalma ajanıma gösterdiğim birçok paragraf oldu. – John S. Lapides, United Aluminium Başkanı
İÇİNDEKİLER
BÖLÜM 1: İŞ OYUNU
1. Savaş ve barış
2. Ortaklaşa rekabet
Tamamlayıcıları düşünmek
Değerler ağı
Ağda dolaşalım
Birden fazla rolde oynamak
Dost mu, düşman mı?
3. Oyun teorisi
Katma değer
Kurallar
Algılama biçimleri
Sınırlar
Rasyonellik ve irrasyonellik
Oyunun unsurları
BÖLÜM 2: STRATEJİNİN PARÇALARI
Oyun nasıl değiştirilir?
4. Oyuncular
Oyuncu olmak
Oyuna yeni oyuncular getirmek
Oyuncuları değiştirmek
5. Katma değer
Bir tekelin katma değeri
Rekabetçi bir dünyada katma değer
Bir ilişkinin katma değeri
Taklit
Katma değeri değiştirmek
6. Kurallar
Müşteriyle yapılan sözleşmeler
Tedarikçilerle yapılan sözleşmeler
Kitle tüketim piyasası kuralları
Hükümet kuralları
Kuralları değiştirmek
7. Taktikler
Sisi dağıtmak
Sisli ortamı sürdürmek
Sisi kalınlaştırmak
Parça bütün anlamına gelir mi?
8. Ölçek
Oyuncular arasındaki bağlantı
Katma değer aracılığıyla kurulan bağlantılar
Kurallar aracılığıyla kurulan bağlantılar
Taktikler aracılığıyla kurulan bağlantılar
Büyük oyun
9. Değişime hazır olmak
Notlar
KİTAPTAN BİR ALINTI
İki yüzyıl önce Adam Smith, su-elmas partadoksunu ortaya atmıştı: Su, hayat için elzemdir. Elmas ise değildir. Buna karşılık su, genel olarak ücretsizdir ama elmas değildir. Adam Smith, 1990”larda yaşasaydı, televizyon ve otomobili bilgisayar oyunlarıyla karşılaştırırdı. Televizyon ve otomobil, aynı su gibi, modern hayatın vazgeçilmez unsurlarıdır. Bilgisayar oyunları ise modern mücevher sayılabilir. Çocukların en iyi arkadaşlarıdır, o kadar. Siz hangi iş alanında faaliyet göstermek isterdiniz: elektronik tüketim eşyaları mı, otomobil mi, yoksa bilgisayar oyunları mı?
Her biri üç alandan birinde faaliyet gösteren üç önde gelen Japon firmasını karşılaştıralım: Sony, Nissan ve Nintendo. Sony televizyon, Nissan otomobil, Nintendo ise bilgisayar oyunları üretiyor. 1990 Temmuz ayı ile 1991 haziran ayı arasında bu üç firmanın ortalama piyasa değeri şöyleydi:
Nissan 2.0 trilyon yen
Sony 2.2 trilyon yen
Nintendo 2.4 trilyon yen
Demek ki en azından bir süre için Nintendo, Sony ve Nissan’dan daha değerliymiş. Nintendo bunu nasıl başardı?’